Ship Sanitation Certificate
De GGD Rotterdam-Rijnmond inspecteert schepen in de Rotterdamse haven voor de uitgifte van Ship Sanitation Certificates. Het Ship Sanitation Certificate is het bewijs dat het schip voldoet aan de eisen die de Wet publieke gezondheid stelt aan de hygiëne aan boord. De GGD voert de inspecties uit volgens de kwaliteitscriteria van de wereldgezondheidsorganisatie (WHO). For English, please translate the text through the translate option in the upper right corner.
Aanvragen scheepsinspectie
Wil je een inspectie en afgifte van Ship Sanitation Certificates aanvragen? Klik dan hieronder en vul het formulier in. Je hebt een eHerkenning nodig om je aanvraag in te dienen.
Tarieven scheepsinspecties
Uurtarief scheepsinspectie, tarieven per 1 oktober 2024 | ||
Maandag t/m vrijdag | 8.00 - 20.00 uur | € 131,70 per uur |
Zaterdag | 8.00 - 20.00 uur | € 197,57 per uur |
Zondag | 8.00 - 20.00 uur | € 263,41 per uur |
We indexeren het uurtarief voor de afgifte van Ship Sanitation Certificates jaarlijks met het door het CBS vastgestelde loonindexcijfer voor de sector overheid. De kosten zijn afhankelijk van het moment van inspectie.
Reiskosten per kwartier | |
Maandag t/m vrijdag | € 32,92 |
Zaterdag | € 49,39 |
Zondag | € 65,85 |
Kosten roeiers, per inspectie | ||
Maandag t/m vrijdag | 8.00 - 20.00 uur | € 65,85 |
Zaterdag | 8.00 - 20.00 uur | € 98,78 |
Zondag | 8.00 - 20.00 uur | € 131,71 |
Administratiekosten | |
Maandag tot en met vrijdag | € 65,85 |
Zaterdag | € 98,78 |
Zondag | € 131,71 |
Kosten verlenging certificaat | |
Maandag tot en met vrijdag | € 131,70 |
Zaterdag | € 183,95 |
Zondag | € 245,26 |
Information in English
Please mind that agencies can apply by logging in with eHerkenning. This is a secure way of doing business with the authorities online.
Requests for a Ship Sanitation Certificate should be sent in as soon as possible through the application form. Link opent een externe pagina (with eHerkenning). As a foreign agency, please use the following application form. Link opent een externe pagina.
The forms seem to not be working for everyone. We're working on it and hope to solve this by the end of the day.
See below for frequently asked questions. You can switch the language in the top right corner. If you still have questions, please send an e-mail to shipsanitation@rotterdam.nl. Link opent een externe pagina or call +3110-4339948.
Veelgestelde vragen
We voeren inspecties voor Ship Sanitation Certificates 7 dagen per week uit tussen 08.00 en 20.00 uur.
Hieronder vind je de reistijden naar de verschillende havennummers. Wanneer er gebruik gemaakt moet worden van roeiers, wordt er 0.30 uur extra reistijd in rekening gebracht.
Havennummers | Reistijd |
100 - 200 | 0.50 uur |
200 - 600 | 1.00 uur |
600 - 810 | 1.25 uur |
810 - 981 | 2.00 uur |
1000 - 1370 | 1.00 uur |
2100 - 3000 | 1.25 uur |
3000 - 4000 | 1.50 uur |
4000 - 4600 | 1.75 uur |
4600 - 4737 | 2.00 uur |
5000 - 5300 | 1.75 uur |
5300 - 7000 | 2.00 uur |
7000 - 9900 | 2.50 uur |
Krimpen a/d IJssel | 1.00 uur |
Scheveningen | 2.00 uur |
Stellendam, Hellevoetsluis | 2.00 uur |
Aalst | 2.50 uur |
Via eHerkenning zijn bedrijven bekend bij de overheid. Dit betekent dat bepaalde gegevens vooraf al ingevuld zijn in het aanvraagformulier. Ook verkleinen we hiermee het risico op fouten en is de afhandeling van het (administratieve) proces sneller.
Als jouw agentschap nog geen eHerkenning heeft, kun je dit aanvragen bij een van de aanbieders. Op de website van eHerkenning vind je een overzicht van aanbieders. Link opent een externe pagina. Het gebruik van eHerkenning is vergelijkbaar met DigiD voor personen. Hoe je inlogt, verschilt wel per aanbieder. De verschillen vind je in het bovenstaande overzicht.
Daarnaast werkt eHerkenning met verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Vanwege de huidige wetgeving adviseert de gemeente Rotterdam niveau 2+ voor het aanvragen van scheepsinspecties.
Bedrijven die voor het eerst inloggen hebben een machtiging nodig voor het Bedrijvenloket (voorheen Ondernemersloket).
Let op: Bedrijven die al een machtiging hadden voor het Ondernemersloket, moeten deze aanpassen vanwege de naamswijziging naar Bedrijvenloket.
Hoe pas ik mijn machtiging aan?
- Zelf aanpassen: De machtigingenbeheerder van je bedrijf kan de machtiging zelf aanpassen.
- Hulp nodig? Neem contact op met jouw eHerkenning leverancier.
Let op: indien je als Nederlands bedrijf geen gebruik maakt van eHerkenning kunnen we je helaas niet helpen.